Final

Final

Örnek Resim
İbrahim Yücel Reklam

Arion

Malatya Haber -

Sazı Konuşturan Adamdı

Sazı Konuşturan Adamdı
  • 28.12.2015

Malatya’nın yetiştirdiği bağlama virtüözlerinden,1960- 1970’li yılların Malatya kültür ve musikisinin önde gelen isimlerinden Bilgi Şimşeker, İstanbul’da vefat etti.

Görev yaptığı Tekel İstanbul Cevizli Fabrikası’ndan emekli olduktan sonra da yaşamını İstanbul’da sürdüren, bir süredir de rahatsız olduğu bildirilen 70 yaşındaki Bilgi Şimşeker’in, Cuma sabahı evinde geçirdiği kalp krizi sonucu vefat ettiği öğrenildi.

Evli ve 2 çocuk babası olan Şimşeker’in cenazesi, kılınan cenaze namazının ardından Kartal Mezarlığı’nda toprağa verildi.

O BİR VİRTÜÖZDÜ..

malatyahaber.com Yazarı Ertaç Önal, sitemizde 2010 yılında yayınlanan “Bir Zamanlar Malatya” başlıklı yazısında, Bilgi Şimşeker’le ilgili şunları yazmıştı:

“…Bilgi Şimşeker ise tartışmasız bir bağlama, divan sazı ve cura virtüözü idi. Benim, radyo sanatçıları da dâhil birçok bağlama sanatçısını gerek sahnede gerekse Ankara ve İstanbul’daki musiki sohbetlerimizde bizzat dinlemek fırsatım oldu ama böyle bir ustaya henüz rastlamadım. O, bağlama veya meydan sazına özel akort yapıp gitar, ud, tar, cümbüş hatta kanun dinletirdi bize. Müthiş bir musiki kulağına sahipti. Sadece halk müziği değil, ilk kez dinlediği en ağır klasik Türk müziği veya batı müziği parçalarını sazıyla kusursuz çalar, dinleyenleri hayretler içinde bırakırdı. Bir gün radyodan birlikte dinlediğimiz Refik Fersan’ın tambur ile çalınan rast peşrevini 1-2 saat sonra Halk Eğitim Merkezindeki müzik çalışmalarının yapıldığı odada divan sazı ile kusursuz bir şekilde çalmıştı.

Şen, şakacı, espritüel, hayat dolu bir insandı. Bir gün Dilaver Uyanık, İlhan Kızılay’ı, radyoya bant hazırlarken – kadife sesli sanatçı-  diye anons edince, yanındaki sazlara eğilip ‘’ Ben pazen zannediydim ama mal kadife çıktı!’’diye espriyi patlatmıştı. Kendisine bir soru sorulduğunda, eğer sazı elinde ise mızrabını sazının tellerine vurarak cevap verir ve hemen herkes verilen cevabı anlardı. Tabir caiz ise sazı konuştururdu Bilgi Şimşeker. 

Dilaver Uyanık, aldığı tiyatro eğitimi ve kendi yeteneği nedeniyle çok güzel şiir okurdu. Bir gün, şimdi Atatürkevi olan ve o tarihlerde Halk Eğitim Merkezi olarak kullanılan binanın salonunda tiyatro çalışması yapılırken Dilaver’in çok güzel okuduğunu bildiğimiz MARIA isimli şiiri okumasını ısrarla istedik. Dilaver salonda bulunan Bilgi Şimşeker’e divan sazına gitar akordu yapıp İspanyol müziği tarzında solo gitar çalmasını istedi. Bilgi de ‘’Ağabey sen şiirden birkaç mısra oku ki ben ona uygun bir şeyler çalayım’’ dedi. Salonun ışıkları söndürülüp isteği üzerine tek bir spot lamba sahnedeki Dilaver’in yüzüne ayarlandı ve Dilaver;     

Sustu Another life gazinosu

Sustu şarkılar,

Paletimde renk sustu, fırçamda şekil

Ve bu gece ilk defa şimal körfezinde

Sustu Peramos’un mazgallarından

Şehre pancur pancur dökülen arya,

Artık ne tayfalar mevcut ne komondoslar,

Ne o kor tenli kızıl saçlı kanarya… 

diye başlayıp devam eden Bekir Sıtkı Erdoğan’ın çok uzun olan muhteşem şiirini yüz mimikleri ile adeta yaşarcasına okudu. Şiir tamamlandığında orada bulunan herkes avuçlarını patlatırcasına alkışladı. Işıklar yandığında istisnasız herkesin gözlerinin yaşlı olduğunu fark etmemek mümkün değildi.

Dilaver, orada bulunan yaklaşık 20 kişiye hitaben; alkışları, daha çok,  sazını gitar gibi kullanarak çaldığı nağmelerle kendisini duygulandıran Bilgi Şimşeker’in hak ettiğini söyledi. Gerçekten de Şimşeker’in, Klasik Batı Müziğinin şaheserlerinden, Rodrigo’nun gitar konçertosundaki gitar kadar, sazı ile güzel gitar soloları yaptı desem hiç de abartı yapmamış olurum.

Bu yeteneği nasıl elde edebildiğini Bilgi’ye sorduğumda; Henüz 5 yaşlarında iken ailesinin kendisine bir küçük bir cura sazı aldığını, 18 yaşına kadar aralıksız her gün okul saatleri dışında bile en az 6-7 saat, bazen 12 saat sazı elinden bırakmadığını, bu yüzden ortaokul 2. sınıftan sonra da tahsiline devam edemediğini söylemişti bana.

Babasının memuriyet görevi nedeniyle 1953-1961 yıları arasında Erzurum’da bulunan sanatçımız, 1959 yılında yayına başlayan Erzurum radyosunda ilk kez, henüz 13 yaşında iken bir solo programda Malatya yöresi türkülerini çalıp söyleyerek adını duyurdu. Çok beğeni görünce programlara sürekli çağırıldı. Mızrabındaki ustalığı keşfeden yönetmen, uzun hava açılışlarını sürekli Bilgi Şimşeker’e yaptırdı. O tarihlerde günümüzün usta hoca sanatçısı Arif Sağ’ın da aynı radyoda kadrolu sanatçı olduğunu söylersek Bilgi Şimşeker’in değerini sanırım daha iyi anlatmış olacağız. İşi gereği 1970’li yılların başlarında İstanbul’a yerleşen sanatçımız 1980 yılında yakalandığı kas erimesi hastalığı nedeniyle maalesef tekerlekli sandalyeye mahkûm oldu. 2000 yılında kendisini evinde ziyaret ettim,  uzun süre anılarımızı tazeleme fırsatını bulduk.

Ne yazık ki o yıllarda Ankara ve İstanbul dışında bilimsel metdodlarla saz ve ses eğitimi veren konservatuarlar da mevcut değildi. Rahatsızlığı olmasa eminim ki en azından konservatuarda eğitim görevlisi olurdu Bilgi Şimşeker.

Uzun yıllar önce Malatya Belediye Başkanımıza bir sohbet esnasında bir THM, TSM ve tiyatro dallarında eğitim verebilecek bir belediye konservatuarı açılmasını önerdiğimde; ‘’ işimiz yok çalgıcı mı yetiştireceğiz’’ cevabını aldığımda bu zihniyete çok üzülmüştüm.

İlhan Kızılay ilk plağını, Odeon Plak Firmasında 1964 yılında yaptı. Plağın bir yüzünde Malatya Yollarında isimli türkü, diğer yüzünde ise;

El ediyi, el ediyi aman anam gaşların gel gel ediyi

Senin orda duruşun beni burada deli ediyi 

diye başlayıp devam eden bir uzun hava yer alıyordu.

O yıllarda dilerden düşmeyen, İlhan Kızılay’ın da sahnelerde sürekli okuduğu Fantezi -türkü formundaki söz ve müziği Bilgi Şimşeker’e ait ilk plağına okuduğu bu türkünün sözleri ise hatırladığım kadarıyla; 

Etrafıma dikenli çalılar sıralanmış

İki yanda bahçeler bu yolla aralanmış

Geziniyor bir öksüz bir kalbi yaralanmış

Malatya yollarında, Malatya yollarında 

Bahar seni rüyamda kuşlar gibi hep andım

Kışın soğuk karanlık günlerinden usandım

Karşımda bir hayal var işte onu sen sandım

Malatya yollarında, Malatya yollarında       

Plağın oluşumuna sazlarıyla Bilgi Şimşeker ve İstanbul Radyosu bağlama sanatçısı Hamdi Özbay eşlik etmişlerdi. 

Bilgi Şimşeker’in aşağıda sözlerini yazdığım, kendisinin derlediği bir türküyü de plağa okudu İlhan Kızılay. 

Şemsiyesi elinde, kuşak vardı belinde

Adını diyemedim, ateş vardı dilimde

 xxxx

Çimen gibisin sen

Kalbine girebilsem

Fidan boylu Şenay’ım

Pınar gibisin sen

xxxx  

Gurbet yolu taşlıdır, yârin gözü yaşlıdır

Yar üstüne yar sevdim, o da hilal kaşlıdır…”

ARŞİV FOTOĞRAFLAR: Bilgi Şimşeker Malatya sahnelerinde sanatını icra ederken, Türk Halk Müziği sanatçısı Selahattin Alpay’la birlikte ve son fotoğraflarından biri..

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici, saygısız ifadeler, cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, suçluyu ya da suçu övücü, uygunsuz gönderici adı, 'naylon- uyduruk' mail adresli, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmayacaktır. Ayrıca, mesajların tüm yasal ve cezai sorumluluğu, mesajlarıyla birlikte IP numaraları da düşen göndericilere aittir."