Süleyman ÖZEROL
Araştırmacı-Yazar
MALATYA-HEKİMHAN BALLIKAYA KÖYÜNDEN ABDAL MUSA VE ABDAL MUSA KURBANI İLE İLGİLİ DERLEMELER
1. Abdal Musa Hakkında Özet Bilgiler:
Abdal Musanın yaşamı ile ilgili bilgileri özet olarak şöyle sunabiliriz:
1296 yılında doğduğu, Horasanın Hoy kentinden olduğu, sonradan Azerbaycana ve Anadoluya geldiği;
Ahmet Yesevi halifelerinden sayıldığı, soyunun Hz. Muhammede dayandığı, soyca Hacı Bektaş veli ile aynı koldan geldiği; Osman ve Orhan gazi dönemlerinde yeniçerilerle bağlantısı olduğu, savaşlara katıldığı -Hatta Bursanın alınmasında bulunduğu-, Ahi geleneğine sahip olduğu;
Antalya/Elmalının Tekke/Akçainiş köyünde bulunan dergâhının ilk dört Bektaşi tekkesinden biri olduğu, Kaygusuz Abdalın bu tekkeye 40 yıl hizmet ettiği;
Hacı Bektaş Velinin gözcülerinden olduğu çeşitli kaynaklarda belirtilir.
Yaşamı ile ilgili bilgilerin yanında hakkında birçok söylence de vardır.
Bektaşilikteki 12 posttan biri de Abdal Musa Sultan Postudur.
2. Ballıkayada Abdal Musa İle İlgili Derlemeler:
2.1. Ballıkaya Köyü Hakkında Genel Bilgiler:
Ballıkaya, Hekimhan ilçesine bağlı, Hekimhan-Arguvan karayolu üzerinde orta noktada bulunan bir köydür. Mıroğlar ve Çeki mezraları vardır. Doğusunda Mıroğlar, Kuşu Köyü, güneydoğusunda Çeki, güneyinde Başkavak köyü, batısında İğdir köyü, kuzeyinde Ayranca Dağları bulunmaktadır. Mezirme Deresi ve Avşar Çayı önemli akarsularıdır. Alaçayır, Kayabaşı, Darıderesi, Horunoğlu yöreleri yayla olarak kullanılmıştır. Çevresi, meşe ağaçlarının çoğunlukta olduğu, yer yer de ardıç ağaçlarının bulunduğu ormanlarla kaplıdır. Anlatımlara göre; Mezere adıyla anılırken Merzeme, Mezdirme, daha sonra da Mezirme biçimini alan adının Mezradan geldiği öne sürülür. Köyün kuzeyini baştanbaşa kuşatan kaya kuşağının ortasında ve 35-40 yıl öncesine kadar bal bulunan Ballıkayadan adı alınarak altmışlı yılların başında Ballıkaya olmuştur.
XIII. Yüzyılda yöreye ilk yerleşenler olarak ileri sürülenler, Türkler adıyla anılmaktadır. XIV. Yüzyılda yörede Çolakoğlu, Gilikoğlu, Küroğlu, Bıyıkoğlu, Horunoğlu, Korukoğlu adlı derebeylerinin yaşadığı ayrı bir savdır. XVI. yüzyılın sonları ile XVII. yüzyılın başlarında (1694 İskân Yasası-Lale Devri) İran-Erdebilden Şah Velinin geldiği; 1820li yıllarda Keskinden İpşirağalar, Abidinağalar, Alağaların, daha sonra da Kıllılar, Velağalar ve Kamberağaların geldiği ve yerleşimin tamamlandığı öne sürülür. Köyün tarihi ile ilgili belgesel bilgiler yeni ortaya çıkmaktadır. Kanuni döneminde (1560) 21 hane, 1894-1895 Namuret-ül Aziz Salnamelerine göre 32 hane ve 252 nüfusu ile Harput ili Keban ilçesi Arguvan nahiyesine bağlı olduğu görülen Mezirme, 1923 yılında Malatya il olunca Hekimhan ilçesine bağlanmıştır. Kırklı yıllara doğru devlet memuriyeti dolayısıyla iç ve dış göç yaşanmaya başlamıştır.
1926da ilkokul, 1929da jandarma karakolu (1979da Hekimhana taşındı), 1965te sağlıkocağı, 1966da Atatürk büstü, 1985te telefon (acente), 1986da içme suyu şebekesi, 1987de elektrik, 1991de kanalizasyon, 1992de otomatik telefon santraline kavuşmuştur. Yıllardır yaşanan yer kayması sonucu yetmişli yılların başında yeni yerleşim yeri sorunu gündeme gelmiş, çalışmalar başlatılmış ve 1983te kesin karar verilmiştir. 1985 yılında 71 evin yapımına başlanmış, 1986-1987 yıllarında evler hak sahiplerine teslim edilmiştir. Talep üzerine iki katlı bu evlerin dışında prefabrik tek katli 43 ev 1990 yılında yapılmış ve böylece 114 ev ile Yenilenen Köy Ballıkaya kurulmuştur. Köy projesinde yer alan yapılanmalar sürmekte olup, 1998 yılında Hekimhan-Arguvan karayolu ile birlikte köy içi yolları da asfaltlanmıştır. Kayadibi (Duzdaşı) yöresinde yeniden kurulan Ballıkayanın eski yerleşim yeri 200-250 metre güneyde yıkıntı durumundadır.
Tarla tarımı ve hayvancılık hemen terk edilmiş, birer inek beslenmekte ve her şey kayısı için yapılmaktadır. Traktör fazla kullanılmamakta, öküz yerini ata bırakmıştır. Ormanı korumak ve geliştirmek amacıyla 1970 yılında kaldırılan keçi, yeni yerleşim yerine taşınıncaya kadar koyun, her evde tavuk beslenirken bugün bunlar beslenmemektedir.
Yetmişli yılların sonlarında Ballıkaya Sağlık Ocağında doktorluk yapan Ali Osman Onatın dediği gibi, Ballıkayanın yaşlısı çoktur, cahili yoktur!. Halkın tamamına yakını okuryazar olup 1994ten beri okulu kapalıdır. Hemen her devlet kademesinde çalışanları vardır. Milletvekilliği ve Adalet Bakanlığı yapmış olan M. Seyfi Oktay, Em. Korgeneral Ali Yalçın Ballıkayalıdır. Yemenli Abidin, Vayloğ Dede (Mustafa Tuna), Divana Abidin (Abidin Tuna), Yusuf Ağa (Yusuf Öztürk) gibi tanınmış kişiler de vardır. Ahmet Öztürk, Mehmet Çelik, Süleyman Özerol, Hüseyin Başaran, Mustafa Başaran, Abbas Yıldırım kitaplarında Ballıkayadan söz eden Ballıkayalılardır. Ayrıca Prof. Dr. M. İlhan Başgöz ve M. Fuat Bozkurt ile Hamza Aksüt de yapıtlarında köyümüze yer vermişlerdir.
Türkmen gelenekleri varlığını sürdürmekte, Türkçe özgün yapısını korumaktadır. Alevilikteki dedelik kurumunun bir ocağı olan Şah İbrahim Veli Ocağı buradadır. Yeniliklere ve çağdaş gelişmelere açık bir toplum yapısı vardır. Arguvan-Çamşıhı türküleri, deyişler-duvazimamlar müzik dağarcığını oluşturmakta, hemen her evde saz çalan/çağıran bulunmaktadır. Âşık Yusuf (BAŞARAN) ve İmam Dede (ŞAHİN) âşıklık geleneğinin temsilcileri olarak çevrede tanınmışlardır. Âşık Yusufun oğlu Mustafa Başaran geleneği sürdürenlerdendir. Ruhi Su, Semahlar uzunçalarındaki semahların büyük bölümünü Ballıkayadan derlemiştir. Düğünlerde temel çalgılar davul-zurnadır. Bu konuda (zurna) akla İncir (İbrahim Koç) gelir. Halaylar, koloyunu en çok oynanan oyunlardır.
Dağlık bölgelerindeki kayaları, bu kayalardaki doğal ve tarihi mağaraları (Büyük Mağara, İki Ağızlı, Geyik Mağarası), Peribacaları, Karadirek Cem-Kültürevi, Akpınar Çeşmesi Ballıkayada tarihi ve turistik önem taşıyan yerler ve yapılardır. Dağ keçilerinin ve geyiklerin soyunun tükenmeye yüz tutması ise büyük kayıptır...
Bu özellikler ve güzellikler, sanayileşen ve çarpık bir solunum ortamının oluştuğu kentlerden uzakta yayla turizminin ortamını oluşturmaktadır.
2.2. Ballıkayada Abdal Musa ve Abdal Musa Kurbanı İle İlgili Derlemeler:
Ballıkayada Abdal Musa hakkında birçok söylence anlatılır. Günümüzde bazı yazarlar, Bosnadan Azerbaycana dek geniş bir alanda adına kurbanlar kesilen ve cem yapılan Abdal Musanın bu yönüyle Hacı Bektaş Veliden bile öne çıkarıldığını ileri sürerler. Bu görüşler ışığında, özellikle arkadaşım Hüseyin Şahinin önerisi üzerine Ballıkayada yaptığım derlemelerden bazılarını özet olarak sunuyorum.
2.2.1) Abdal Musanın Askerleri:
Kangal civarında Hargi Tuzlasında, düzlükte 80 tane kırmızı dikili taş vardır. Bu taşlara yörede Abdal Musanın Askerleri derler.
2.2.2) Git Abdal Musa:
Bir köye gızamıh geliyi. Gızamıh, geldiği gibi çocuhlara heç aman vermeyi. Çocuhlar ölüyü. O köye bir dede geliyi. Dede dey ki;
Burada İrbaham adında çoh seğdüğüm bir talibim varıdı. O görünürlerde yoh. Nerede?
Deyler ki;
Dede, İrbahamın iki oğlu da gızamıhdan yatıyı. Köyde gızamıh var.
Bu sırada görüm yapılmahdaymış. Tam görümün ortasında peyik salıylar, İrbaham geliyi. Dara duruyu, sazını eline alıyı, cemaatın alt başında dedenin garşısına oturuyu...
El aman dedik de düşdük desdine
Allah seversen get Abdal Mısa
Niyazım ver hırka ile postuna
Allahı seversen get Abdal Mısa
Er olanın yürekleri sızılar
Gabire goyuldu görpe guzular
Gerbelada şehit düşen gaziler
Allahı seversen get Abdal Mısa
Nazar edip çitilleri gırdırdın
Gonca güle har düşürüp yandırdın
Çocuhları pek güççükgen öldürdün
Allahı seversen get Abdal Mısa
İBRAHİMim eremedim bu sırra
Seversen Mevlayı galma gusura
Yol verek Bağdadınan Mısıra
Allahı seversen get Abdal Mısa
İrbahamın evlat acısı ilke söylediği bu deyiş, Abdal Mısaya gec galdığını, daha önce gelseydi daha iyi olacağını dile getiriyi. Orada bulunanlar -sofular- sıdk ile Allaha niyaz ediyler. Onnarın iricası, yüzüsuyu hörmetiynen, Abdal Mısanın keremeti-mucizatıynan çocuklar eyi oluyu. Dışarıdan gelen bir çocuh şeyle dey:
İrbaham Amca müjde! Çocuhlar ayıhdı, süt isteyler!
Abdal Mısanın keremeti-mucizatı beyle...
2.2.3) Abdal Musa Kurbanı:
Bir köyde toplanmışlar ve bir hak gurbanı yapmaya garar vermişler. Köy birliğiynen, gada bela gurbanı...
Köy birliğiynen gurbanı hazırlamışlar. Birden bir abdal çıhagelmiş. Gezici abdalmış bu. Gelmiş ki gazanlar gurulmuş, gayney... Sormuş:
Bu nedir?
Demişler ki;
Biz köy birliğiynen bir gurban yapıyıh.
Abdal dey ki;
Benim adım Mısa. Ben beyle köy be köy geziyim. Bu gurbanın adını Abdal Mısa Gurbanı goyun. Her sene de bu gurbanı benim adımı anarah yapın.
Köylüler de gabulleniyler. Bu gurbanı her sene toplanıp yapıylar...
2.2.4) Abdal Musa Kurbanı:
Abdal Musa çevreyi gezerken cüzzam hastalığı gibi bir hastalık olduğunu görmüş. Bu hastalık çok can almış, birçok yöreye yayılmış. Hatta bizim buralarda çarık çıkartmaz diye bir hastalıktan söz edilir, onun gibi bir hastalık işte...
Abdal Musanın gezdiği yöreler itikatlı olduğundan Abdal Musaya şöyle demişler:
Aman Abdal Musa Hazretleri! Bu afeti üzerimizden at, sana her sene kurbanlar keselim. İkrarımız olsun.
Bunun üzerine Abdal Musa hazretleri Allaha dua etmiş. Yalvarmış, yakarmış. Bu duaların üzerine hastalık iyi olmuş. Her tarafta bir ferahlama olmuş. Nereye vardıysa bu afet yok olmuş...
O günden bugüne kadar Abdal Musa kurbanı yapılmaktadır...
Bu anlatımlar dışında Solak Değirmen, Uçansu, Kaygusuz Abdalın Geyik Donuna Girmesi söylenceleri de derlemelerimiz arasında yer aldı. Bu söylenceler daha önceden bilinip yayınlandığından yeniden vermek gereğini duymadık.
3. Ballıkayada Abdal Musa Kurbanı Geleneği:
Her yıl kış başlangıcında genç-ihtiyar beş-on kişi bir araya gelir. Köyden un, bulgur, tuz, tereyağı, para gibi yiyecek malzemelerini toplanır. Her evden alınmasına özen gösterilir. Toplananlar bir yere birleştirilir, fazla olduğuna kanaat getirilenler satılır. Satılanların parası toplanan parayla birleştirilerek 3-4 tane davar ya da dana satın alınır. Bunlar kesilir, 3-5 kazan kurulur, bulgur ve etten oluşan pilav pişirilir. Pilavın hazırlanmasında herkes bir iş yapar. Kimisi su, kimisi odun getirir, kimisi kazanların altını yakar. Kimisi kapları hazırlar, kimisi evlerde pişirilip getirilen yufka ekmekleri düzenler. Böylece ortaklaşa yenilmek üzere dağıtıma hazırlanmış olur.
Birisi yüksek bir yere çıkarak, Komşular lokma hazır, kabını alan gelsin! diye bağırır. Bunu duyanlar kaplarını alarak kurbanın hazırlandığı yere gelirler. Yemek ev ve evlerdeki nüfusa göre dağıtılır. Yani, her ev kurbandan nüfusuna göre yararlanır. Yani, Eşit malzeme, eşit emek, eşit dağıtım ve eşit yemek...
Aynı günün akşamı Şah İbrahim Veli Dergâhı olan Karadirekte cem (Abdal Musa Cemi) yapılır.
4. Yemek-Kurban Duası Örnekleri:
* Allah kabul eyleye.
* Allah Halil İbrahim bereketi vere.
* Her ne niyete ettinse, Allah muradını vere.
* Dola dökülmeye-Arta eksilmeye-Biz bir yedik -Allah bin vere
* İmam Ali, İmam Hasan, İmam Hüseyin, İmam Zeynelabidin, İmam Musa Rıza, İmam Naki, İmam Taki, İmam Bakır, Caferi Sadık, İmam Hasanül Askeri, İmam Mehdi Sahip Zaman saklaya, bekleye, dilde dileğini, gönülde muradını vere. On İki İmam var eyleye!
* Allah Allah,
Lokmalar kabul ola, muratlar hâsıl ola. Yiyene halal, yedirene delil ola. Cennet taamı ola, guduret honu ola. Arta eksilmeye, daşa dökülmeye. Biz bir yedik, Allah bin vere. Hakkın divanına kaydola. On İki İmam defterine yazıla. Dil bizden, kerem Aliden. Gerçeğe hü!
* Allah Allah,
Mümine Nebi, Kerimi Ali, Pirimiz üstadımız Şah İbrahim Veli lokmanızı kabul eyleye. On İki İmam, On Dört Masumupak efendilerimizin hümmeti, bereketi üstünüzde hazır ve nazır ola. Gerçeğe hü!
* Elhamdülillah,
Ellezü kavlü teala, Rabbena, celeyana ve min müslümeyne.
Devamı devlet, kesiri rahmet, kabulü dua. Er Hak kabul eyleye.
* Elhamdülillah,
Nuri Hoda, Muhammet Mustafa, Aliyyel Mürteza, Hasan-ı Hulku Rıza, Hüseyn-i Kerbela, İmam Zeynel Ali Aba, İmam Bakır, İmam Cafer-i Sadık, Musa-i Kazım, Şah-ı Horasan Garipler Ağası Musa Rıza, Muhammet Tağı, Şah Aliyyel Nağı, Hasan-ı Askeri, Mehdi-yi Sahip Zamanın hürmetine; Lokmalar kabul ola, muratlar hasıl ola Yiyene helal, yedirene delil ola. Biz bir yedik Cena-bı Allah bin vere. Kerem Ali, gerçekler demine hü!
Kaynakça:
Musa SEYİRCİ: Abdal Musa Sultan, Der Yay., İstanbul 1991.
Süleyman ÖZEROL: Yenilenen Köy Balıklaya, Görüş Gazetesi (22 Ağustos 1988), Malatya.
Süleyman ÖZEROL: Yenilenen Köy Balıklaya ve Ballıkayadan Derlemeler Üzerine, Görüş Gazetesi (1-2-3 Kasım 1989), Malatya.
Kaynak Kişiler:
Hasan YILDIRIM: Hekimhan 1933 Ballıkaya Köyü, Çiftçi, Dede
Hasan ÖZEROL: Hekimhan 1934, Balıklaya Köyü, Çiftçi, Duvar Ustası
Abidin ÇELİK: Hekimhan 1901, Balıklaya Köyü, Çiftçi, Duvar Ustası
Abuseyif OKTAY: Ballıkaya Köyü Halkından, Çiftçi.
Mahmut ÖZTÜRK: Ballıkaya Köyü Halkından, Çiftçi